TRASTORNS D’ESPECTRE AUTISTA
Els Trastorns d’espectre Autista
(TEA), que també es poden dir , Trastorns
Generalitzats del Desenvolupament (TGD), es caracteritzen per una gran dificultat
de relació social, per problemes de llenguatge , per una important rigidesa
mental i per una tendència a presentar conductes repetitives.
El ventall de possibilitats és
gran: podem tenir disfuncions lleus en els quals el nen és capaç de comprendre
allò que té i inclús passar desapercebut per aquells que no el coneixen, fins a
problemes greus on la interacció social està totalment bloquejada i que hauran d’ésser
escolaritzats a l’escola especial.
Dins del grup de trastorns
d’espectre autista, hi ha la Síndrome
d’Asperger, i és, probablement, l’ únic
trastorn que ens trobarem dins l’escola ordinària; els nens/joves que la
pateixen tenen:
* nivell d’intel·ligència dins la
normalitat i fins i tot superior.
* no hi ha retard en llenguatge,
però presenten problemes de comprensió en el sentit que no saben llegir entre línies,
no entenen les bromes ni el llenguatge figurat ( si tu li dius “si pogués
t’escanyaria” ell estarà esperant en quin moment l’escanyaràs).
Tenen patrons de llenguatge poc
comuns: fan observacions irrellevants, parlen de manera pedant, utilitzen una
entonació estranya, parlen durant molta estona del mateix tema, els costa
escoltar als altres…
* Tot i que socialment són
maldestres, tenen desig de tenir amics (a diferència dels autistes) i sovint se
senten frustrats davant de les seves dificultats socials ja que els costa
comprendre les intencions dels altres. No tenen consciència dels sentiments
dels que els envolten. Són ingenus i poden donar respostes emotives infantils.
* Necessiten una rutina, saber que tot estarà al lloc de sempre i que passarà igual que sempre. Els canvis els alteren moltíssim.
* Presenten actituds
perfeccionistes extremes que els porten a ser lents en l’execució de les
tasques
* Sensibles als sorolls forts,
llums i olors.
* Memòria excel·lent per als
detalls.
* Dificultat per a organitzar i
planificar.
Què podem fer des de l’escola
Aquests nens/joves degut a la seva gran capacitat de memòria, al
seu vocabulari tan ric, a la facilitat per a la mecànica lectora i als seus
interessos en determinats camps (sobretot ciències de la naturalesa i tecnologia)
no presentaran grans dificultats acadèmiques. Cal però tenir en compte, que malgrat la seva facilitat pel càlcul mental,
tenen dificultats a l’hora de fer operacions sobre el paper i a l’hora de resoldre problemes (poca
capacitat d’abstracció). Tindran problemes a educació física i a educació
visual i plàstica, degut a les dificultats de coordinació i psicomotricitat.
Les dificultats vindran pels procediments, no tant com pels continguts.
* cal estructurar la seva vida
al centre: primer de tot ubicar-lo i ensenyar-lo a moure’s per l’espai;
establir rutines que li donin seguretat.
Davant d’un canvi, és necessari anticipar-se i preparar mentalment al nen/jove.
Agendes i calendaris de planificació li seran molt útils.
* és necessari un suport
individual per part del tutor/a; aquest/a s’ha de convertir en el seu
referent davant de qualsevol problema que tingui (és bo dir-li on pot trobar el
tutor/a quan es trobi “apurat”).
* informar a tot el professorat i al personal no docent que tindrà contacte amb ell de les característiques del trastorn, de tot
allò amb que es poden trobar i donar-los pautes orientatives d’actuació.
* situar-lo prop de la taula
del professor per evitar la dispersió.
* buscar dins el grup-classe un
alumne/a tutor que s’assegui amb ell i que es pugui responsabilitzar de
donar-li un cop de mà i serveixi d’enllaç amb el tutor/a.
* ensenyar-li explícitament
normes bàsiques de relació: mirar als ulls quan parla, no envair l’espai
interpersonal, no interrompre, respectar els interessos dels altres i ser
flexible. Explicar i analitzar les bromes, la ironia i el doble sentit.
* com que aquests nens/joves poden
passar per “rarets” i per evitar que es converteixen en el blanc de les
burles dels companys, caldrà parlar-ho amb la resta de la classe (la
presència o no de l’interessat dependrà de les característiques de cada
alumne).
* el material visual li és
més fàcil de comprendre; quan hi hagi conceptes abstractes, serà de gran utilitat.
* degut al seu perfeccionisme pot
ser molt lent a l’hora de fer la feina; és bo negociar amb ell un temps
determinat per a realitzar-les o bé oferir-li acabar-les a casa.
Caldrà fer-ho també, en els exàmens.
* respectar moments de joc/activitat
en solitari, però animar-lo també, a què participi en jocs/activitats
de grup.
* permetre-li parlar dels seus
interessos, però limitant-li el temps d’exposició, i animar als companys
que també parlin dels seus.
* davant un conflicte és
important que l’adult analitzi la situació conjuntament amb el nen/jove
i proposar vàries vies de solució i que pugui escollir la més adequada.
Tècniques de
relaxació senzilles, ús dels seus objectes preferits i respectar
alguns moments d’aïllament, poden ser útils en moments de conflicte.
MONTSERRAT SÁNCHEZ ECHEVERRÍA
responsable del centre de psicologia i logopèdia ABORA i
coordinadora
psicopedagògica del CS JAUME VILADOMS
www.abora.info
segueix-nos a facebook
www.abora.info
segueix-nos a facebook
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada