Dins l’ensenyament sempre hi ha
més o menys polèmica sobre què s’ha d’ensenyar als nostres infants i
adolescents. Cada pla educatiu treu determinats aprenentatges i n’inclou de
nous, a vegades amb no massa encert, tot s’ha de dir.
Últimament i gràcies als grans avenços de les
neurociències, es parla molt de l’aprenentatge social i emocional, o del que es
coneix com intel·ligència emocional.
Però en realitat que és aquest
tipus d’aprenentatge que cada dia està aconseguint més adeptes?; es tracta
d’ensenyar als alumnes habilitats socials que els permetin conèixer millor les
emocions i també, la manera d’autogestionar-les. Es pretén que els nens i els
joves de secundària sàpiguen planificar, sàpiguen quines emocions experimenten
i perquè, saber-les controlar; afrontar les diferents pors, sobretot la por al
fracàs i també, ensenyar-los a entendre als altres i a posar-se en el seu lloc.
Amb tot això es vol millorar la
salut física i, lògicament, la salut mental. Molts estudis demostren que l’aprenentatge
emocional, a part d’autocontrol, ajuda a gestionar i optimitzar les capacitats
cognitives de les persones i afavoreix l’adaptació al món laboral.
Els avantatges d’aquests tipus
d’ensenyaments són la base per a la construcció i el manteniment de les
relacions personals; ajuden a prendre decisions responsables i ètiques;
faciliten que els nois/es entenguin millor als seus companys i puguin
oferir-los ajuda, evitant la marginació; fa que hi hagin menys conflictes dins
de les aules ; que disminueixin les conductes delictives i l’abús de les
drogues; afavoreixen l’auto imatge.
Alguns centres educatius d’altres
països i també del nostre país, ja ho han incorporat aquests ensenyaments als
seus currículums, i amb molt bons resultats.
Està clar que volem nens i joves
ben formats, amb esperit crític, però també que puguin relacionar-se amb els
altres d’una manera positiva i col·laboradora, i fonamentalment que sàpiguen com
aconseguir ser feliços.
MONTSERRAT SÁNCHEZ ECHEVERRÍA
Psicòloga clínica i Logopeda
Busca’ns a facebook: abora
psicologia i logopèdia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada