Molt s’ha escrit sobre l’adolescència  dient que és una etapa de trànsit
problemàtica; 
però la majoria d’històries “terrorífiques” que
s’expliquen,no són del tot certes. Hem 
d’acceptar que adolescència no és sinònim d’indecència; que
el grup d’amics no té per 
què ser perjudicial; que els pares sempre tenen influència
en els seus fills, també en els 
adolescents; i que els adolescents necessiten regles.
Per tal de tenir una adequada relació amb un adolescent i
proporcionar-li l’ajuda 
real que pot necessitar, el primer pas és conèixer les
característiques d’aquesta 
etapa. A nivell general comentar que en
aquest periode es produeixen tres grans 
canvis: Biofisiològic, canvis corporals
que els permeten adquirir les funcions sexuals 
pròpies dels adults,
que impliquen una vivència diferent del seu cos i de la seva 
sexualitat, i que
poden comportar dificultats d’acceptació de la nova imatge. Cognitiu, a 
partir dels onze i
dotze anys emergeix una nova organització intel.lectual, deixen de fer 
servir estratègies
d’assaig-error,per entrar a l’estadi del pensament formal utilitzant el 
raonament deductiu i
fent servir altres operacions lògiques (combinatòries, proporcions, 
nocions d’equilibri
mecànic, probabilitats...). Social,
es consolida la identitat personal i 
social. En l’àmbit
individual  es desenvolupen
l’autoconcepte (coneixement que té de le 
seves capacitats
cognitives) i l’autoestima (valoració que fa de si mateix en funció de 
les aspiracions i dels
èxits aconseguits). En l’àmbit social, ha de modular el 
comportament d’acord a
les exigències del context social; hi ha una desvinculació dels 
pares i al mateix
temps una gran vinculació al grup d’amics. Les relacions d’amistat són 
molt importants.
L’adolescència no es dóna sempre per igual en
tots els nois i noies; hi ha joves que 
evolucionen més tard que altres, uns que no
maduren mai i altres que són “vells 
prematurs”. De totes maneres es poden
establir diferents fases en aquest procés 
evolutiu: d’11 a 12 anys: coincideix amb la pubertat, hi ha un canvi
físic notable. La 
manca d’informació produeix molta angoixa,
per tant des de casa cal anticipar-se a 
aquest canvi perquè sàpiguen que els ve a
sobre. En aquesta fase estan irritables amb 
els pares i amb els germans, critiquen i
volen canviar les normes de convivència, hi ha 
signes d’independència (més psíquica que
física), i fugen del que és infantil però a 
vegades es comporten com nens. dels 13 als 14 anys: és un període
d’anàlisi interior 
que els opmple d’angoixa i inseguretat;
necessiten desmitificar als adults i apareix la 
crítica-escarni-burla cap a ells. Tot és a
“vida o mort”. S’integren en grup mixte. Alguns 
no superen l’etapa i es refugien en bandes o
tribus i depenen d’elles fins molts anys 
després.dels
15 als 16 anys: etapa crítica. Deixa de ser part del grup i ha de
definir-se 
com a personalitat única; ara comença a
desenvolupar les habilitats de confrontament i 
assumir responsabilitats. La relació amb
l’altre sexe és el centre de tot. Des de casa s’ha 
d’aconsellar no arraconar als amics
centrant-se massa en la parella per què pot ser 
negatiu per a la seva maduresa.dels 17 als 21anys: es coneix
com la 
postadolescència; és un període de trànsit on
al jove se li donen privilegis d’adult 
(conduir, votar...) però encare se’l priva
d’altres perquè depèn econòmicament dels 
pares i necessita acabar la seva formació
professional. El perill d’aquesta etapa està en 
la sobreprotecció de la família perquè no
marxin de casa, i el moment d’independència 
es va allargant desmesuradament, fins a tenir
fills de 30 anys convivint amb els pares.
MONTSERRAT SÀNCHEZ ECHEVERRÍA
Psicòloga  clínica i Logopeda


 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada